Toisen ihmisen tai asian "pauloissa oleminen" on omasta voimasta luopumisen tila

 



Miksi voit joskus joutua toisen ihmisen "pauloihin" niin "pahanpäiväisesti", että järkesi eli viisautesi tuntuu kokonaan katoavan?


"Paula"-sana tarkoittaa "narua", "nauhaa" tai "ansalankaa". Siksi sanotaan myös, että ihminen, johon olet "epätoivoisesti", "korviasi myöten" ihastunut, "kietoo sinut pikkusormensa ympärille".


Jo nuo termit "pahanpäiväisesti", "epätoivoisesti" ja "korviasi myöten" kertovat siitä, että kyse ei ole ihastuksesta, joka on sinulle hyväksi eli oma toiveesi. Tunnereaktio on siis liian voimakas, kuin huumetta. Ihminen, joka on "hullaantunut", "hulluna rakkaudesta" on siis kirjaimellisesti seonnut eikä mielenrauhan tilassa.


Viettely on ns. mustaa magiaa eli manipulointia, hypnotisointia niissä tapauksissa, joissa ihastuksesi kohde pyrkii viettelemään sinut täysin tietoisesti, hyötyäkseen sinusta. Monet viettelijät viettelevät muita ihmisiä myös ihan huvikseen, koska toisen ihmisen ihailu "hivelee" heidän itsetuntoaan. Kyse on kuitenkin ihailun kohteen tuntemasta ylpeydestä, ei aidosta rakkaudesta.


Monissa vanhakantaisissa kulttuureissa on säilynyt myös perimätietona ikivanhat shamanistiset "rakkaudennostatuskeinot", ja niitä käytetään edelleen sekä rakastumisen tunteiden herättämiseen että kaupankäyntiin. Ja molemmissa tapauksissa "hypnotisoidusta uhrista" pyritään hyötymään - tavalla tai toisella.


Mutta ihan jokaisessa modernimmassakin kulttuurissa käytetään näitä samoja keinoja, niitä ei vain tiedosteta magiaksi eli taikuudeksi. Esim. kaikki ehdolliseen rakkauteen perustuvat parisuhteet eli "viha-rakkaussuhteet" ovat tällaisia: Kumpikin osapuoli uskoo tai toivoo hyötyvänsä toisesta, ja molemmat huijaavat myös itseään kuvittelemalla, että rakkaus on aitoa.


Ja rakkaus onkin aitoa silloin, kun osapuolet aidosti tuntevat tuota tunnetta. Mutta jos puolisot tuntevat rakkautta vain silloin, kun heidän oma tahtonsa toteutuu, niin kyse ei ole ehdottomasta rakkaudesta.


Myös liike-elämässä käytetään tällaisia shamanistisia manipulointikeinoja tietoisesti, eli esim. mainonta pyrkii siihen, etttä ostajat "ihastuvat" tuotteisiin ja niihin liitettyihin positiivisiin mielikuviin ja kokevat tarvetta ostaa sellaisiakin tuotteita, joita he eivät "ole tienneet tarvitsevansa" - eli joita he eivät ole edes halunneet ostaa.


Siksi kauppakeskuksen nurkalla raajarikkoa näyttelevä mustalainen ei ole yhtään sen moraalittomampi "huijari", kuin kauppakeskuksessa tuotteitaan markkinoivat yrittäjätkään. Kummassakin on kyse mielikuvamainonnasta.


Musta magia eli tietoinen manipuloiminen johtaa aina lopulta siihen, että magiaa harjoittanut pettyy itse, "putoaa toiselle kaivamamaansa kuoppaan". Se johtuu siitä, että hän on käyttänyt hyväkseen muiden ihmisten herkkäuskoisuutta.


Emme ole erillisiä!


On kuitenkin muistettava, että kaikki viettelijät ja kaikki kauppamiehet EIVÄT luo ns. katteettomia toiveita muille tietoisesti. Jos ihastut yksipuolisesti vaikkapa hyvin karismaattiseen julkkikseen ja rakastut "korviasi myöten" (olet "hukkumaisillasi rakkauteen"), niin saat mitä itse tilaat.


Se, joka ihastuu toiseen ihmiseen tai tuotteeseen on myös aina itse osallinen, eli vastuussa siitä, mihin hän "haksahtaa".


Hyväuskoista höynäytetään, koska hän sallii itsensä tulla höynäytetyksi. Meidän kaikkien on siis toiveikkaina "oppirahamme maksettava". Toiveikkuus ei ole viisauden eli tiedon tunnetaajuus.

Kommentit