Uskonto tai aate näyttäytyy aina juuri sellaisena, kuin millaisia sen kannattajat yksilöinä kunakin hetkenä ovat

 



Oliko väkivallattomasta vastarinnasta kuuluisaksi tullut Mahatma Gandhi itse myötätuntoinen vai "kuin kuka tahansa passiivista vastarintaa käyttävä anarkisti"?


Sama kysymyshän esitetään usein myös koskien "temppelissä riehunutta ja masentunutta" Jeesusta ja "Myanmarin sotaisia buddhalaismunkkeja".


Kukaan ihminen ei ole aina myötätunnon tunnetilassa. Uskonto tai filosofia ei siis tee kenestäkään ihmisestä epäihmistä, joka ei tuntisi myös negatiivisia tunteita. Filosofia tai uskonto näyttäytyy aina juuri sellaisena, kuin millaisia sen kannattajat yksilöinä kunakin hetkenä ovat.


Ja siksi pelokas tai katkera ihminen voi nähdä myös maineikkaat rakkauden opin julistajat vihaisina, siis omasta näkökulmastaan. Rakkauden oppi ei kuitenkaan muutu vihan opiksi siksi, että oppia tunnetuksi tekevä ihminen tuntee joskus myös vihaa eli pelkoa.


Metafysiikan näkökulmasta kukaan ei koskaan kuole, joten on turha väitellä siitä, oliko joku edesmennyt maineikas henkilö eläessään "hyvä vai paha", miten hän kohteli puolisoaan ym. koska olemme siis kaikki ihmisiä. Luomme ei-toivotuilla tunteilla ja ajatuksilla toivomaamme todellisuutta.


Teen itse tulkintoja edesmenneiden ihmisten ajattelusta sen mukaan, mikä minusta tuntuu todelta. Tuo tulkinta voi siis olla myös noiden ihmisten TÄMÄNHETKISTÄ ajattelua edustava. Jokainen edesmennythän voi ottaa myös entisen minuutensa näkökulman (aikaa ei ole olemassa) ja kuolleet ovat viisaita - he eivät pelkää.


Albert Einstein on myös paljon pilkattu henkilö, eli monet ihmiset ovat sitä mieltä, että hän kuoli turhautuneena, löytämättä vastauksia kysymyksiinsä.


Minä olen eri mieltä. Einsteinin kysymys "Onko universumi ystävällinen paikka?" kertoo kaiken maailmankaikkeuden olemuksesta, eli absoluuttisesti tosi vastaus tuohon kysymykseen on: "Sinun universumisi on juuri sellainen, kuin millaiseen universumiin itse uskot."


Jos Einstein siis esitti tuon kysymyksen, niin hän TIESI, että aika-avaruus on vain subjektiivinen havainto eikä todellisuutta siis ole olemassa.

Kommentit