Kaikki uskonnot ja kulttuurit perustuvat shamanistiseen tietoon vetovoiman laista

 



Miksi temppelirakennukset ovat perinteisesti olleet kaikissa kulttuureissa koristeellisia ja ylellisiä? (suomalainen askeettinen ja pelkistetty kirkkosali on poikkeus säännöstä)


Perinne kuvastaa shamanistista ajatusta siitä, että "vauraus tulee vaurauden luo, runsaus tulee runsauteen uskovan ja runsautta havaitsevan luo". Mielikuvamme siis todellistuvat, jos uskomme niihin.


Niin itämaisten uskontojen ja intiaanikulttuurienkin temppelit ja "pyhät paikat", ja alun perin katoliseen kulttuuriin perustuneen luterilaisuudenkin kirkot on päällystetty tai sisustettu kullalla ja runsailla koristeilla, koska kulta symbolisoi aurinkoa ja koristeellisuus luomakunnan rajatonta vaurautta.


Myös katolisten ja ortodoksien pappien ja piispojen pukeutuminen symbolisoi sitä, että olemme henkiolentoja kehossa, siis "luojia". Paavi saa hiippalakillaan symbolisesti yhteyden korkeampaan olemukseensa eli "elämän energiaan". Samanlainen henkiyhteyden symboli on ollut myös itämainen ylös päin kapeneva "intelligenta"-ritarikypärä ja haltioiden hiippalakit eli tonttulakit.


Intiaanien "mohawk" eli "irokeesihiukset", jotka omaksuttiin punk-kulttuuriin, ovat myös olleet voiman symboleita ja siksi hiukset suuntautuvat ylöspäin, samalla tavalla kuin esim. tiibettiläisten hieman piispanhiippoja muistuttavat buddhalaisten "keltaiset hatut".


Kristityt, muslimit ja juutalaiset käyttävät edelleen myös krusifiksihelminauhoja ja rukousnauhoja, jotka ovat samaa meditaatioperinnettä, kuin Intian uskontojen rukoushelmet.


Myös ns. heimokoruilla kuten esim. beduiinien, berberien, mustalaisten, afrikkalaisten ja intiaanien koruilla on shamanistiseen ajatteluun perustuva maaginen tarkoitus, eli kyse ei ole ollut pelkästä estetiikasta. Koruja on myös voitu käyttää maksuvälineinä (kiertolaisheimon omaisuus on koruissa), mutta alun perin etenkin kultaisten korujen on tiedetty "vetävän puoleensa vaurautta". Suomen mustalaisten kehäkorvakorussa on edelleen itämainen "jin-jang" -symboli, joka kuvastaa sitä, että havaitsija luo oman todellisuutensa itse.


Kuvan sikhiläinen kultainen temppeli sijaitsee Intian Punjabissa ja siihen on käytetty arviolta 750 kg kultaa.

Kommentit